vrijdag 18 augustus 2017

1960

1960

Op 13 april 1960 begon men met het bouwen van ons huis hier op de hoek die wij gekozen hadden.  Op het kantoor had men altijd de andere kant aanbevolen maar dat wilde ik niet, en toen zei die bediende, als het niet anders kan krijgt ge het perceel dat je wil.
Het was op mijn moeders haar verjaardag dat ze zijn begonnen.
Ik vertelde s'avonds het heugelijke nieuws dat men begonnen was met het bouwen .  Na enkele weken stond het gebouw op hoogte.  Ondanks mijn vader zijn gebrekkige gezondheid wou hij toch nog eens mee gaan kijken op de zolder.  Met een ladder is hij toch nog tot boven geraakt.  Een paar weken later is hij toch overleden.  Het bracht natuurlijk ook allemaal wat zorgen mee, het is niet altijd zonneschijn.
Ons Gerda wou een groter fiets en wij zegden als Rudi met jouw fiets kan fietsen krijg jij een grotere.  Op de hoek hadden ze 2 nieuwe straten gemaakt en Gerda nam haar broertje mee om op haar fiets te leren rijden.
Dat handig manneke was er zo mee weg en Gerda kreeg een grotere fiets.  Elke week wandelden we naar onze woning in opbouw om de vordering op te volgen.  Ik bouwde al een tuinhuis met materiaal dat mijn schoonvader meenam van de expo van 1958.  Er waren ook Disney figuren bij in hout die ik mee verwerkte.
Het huis geraakte verder en verder af.  Met bracht de ramen en later de deuren.  In oktober werd de sleutel afgeleverd.  Albert en Dries hebben nog meegewerkt aan de koer.  Albert metste nog de schouw in de linkse voorkamer.  Familie en kennissen hebben ons altijd goed geholpen en Charles zorgde altijd voor verhuisvervoer.  Kippen moesten we wel achterlaten.  Het prefab tuinhuis werd ook al op voorhand verhuist.  Het was maar aan vier kanten vast te zetten, dak erop en klaar was Kees.
En op 8 oktober 1960 kwamen we in onze nieuwe woning wonen.
Onze Rudi ging naar een andere school en Gerda bleef waar ze was met haar vriendinnetjes.
De eerst winter was een zeer koude en dat in een huis dat nog moet opwarmen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten