vrijdag 18 augustus 2017

1959

1959

Mijn schoonvader maakte kennis met mensen die voor de elektriciteit l'escout werkten aan de vaart.
Deze fabriek werd omgebouwd van kolen naar mazout.  Ze waren van de walen en waren niet tevreden in het hotel waar ze verbleven.  Mij schoonvader vroeg of wij dat zagen zitten om die bij ons in huis te nemen, ze zouden de prijs van het hotel betalen van maandagavond tot vrijdagmorgen.  Onze vrouwen zagen dat wel zitten als bijverdiensten.
Die mannen waren met zijn drieën en die wilden wel eens proberen.  Zo gezegd zo gedaan, de week nadien maandagavond om half acht stonden ze voor de deur.  Ze vonden het al direct heel plezant.  Er was variatie en er was TV en die hadden ze niet in het hotel, daar hadden ze alleen eten en een hotelkamer.  s' Avonds konden ze bij ons ook nog iets drinken, in het hotel was dat wel bijbetalend, bij ons inbegrepen.
Ze vroegen of ze de baas ook mochten meenemen maar wij zeiden dat er daar geen plaats voor was.  Maar ze vonden het niet erg hem mee op de kamer te leggen gezien die groot genoeg was.  Dus een beddeke bij.  Trouwens het was maar om te slapen want douchen deden ze op het werk.  Het was voor de vrouwen hard werken want ons gezin bestond uit 3 + 4 hotelgasten.  Het eten was soep, hoofdgerecht + dessert en later koffie erbij.  's Morgens was er eieren met spek naar keus, daar zorgde mijn schoonmoeder voor.
Ze spraken wel frans maar dat kon mijn schoonvader wel.
s'Avonds was iedereen naar boven en konden de schoofzakken voor de andere dag voor ons en voor die mannen gemaakt worden. 
Voor broodbeleg ging ik naar een vleesfabriek dat vroeger schuin over ons was in de Tweemontstraat, het was goedkoper zodoende konden we het beleg er dik opleggen, maar voor de beide huishoudens was dit ook voordeliger.
Die mannen vroegen ook sigaretten en daar zorgde ik ook voor.  Ik ging ze halen bij een groothandel in de Zirkstraat en van het profijt daar kochten wij onze eigen sigaretten.  Die mannen waren zeer tevreden en zijn 2 jaar gebleven.  Het werk was af, het was wel een drukke tijd maar alles ging zijn gewone gang.

Gerda deed haar eerste communie en Dries en Marie natuurlijk mee uitgenodigd op een klein feestje voor de naaste familie.
Juliette was de dag van de communie ziek en Marie zei "dan ga ik wel mee"  Ze had nog nooit een kerk bezocht laat staan een mis bijgewoond.  De priester belde en Marie zei dat ze "ok Piet, ik wist niet dat ze in de kerk met ijsjes rondkomen".
Verder ging het leven zijn gewone gangetje 
Dries en Marie hadden een auto en ombeurt mocht Gerda en Rudi mee op vakantie.
Mijn schoonmoeder moest naar het ziekenhuis met een hartkwaal.  Betty werd geopereerd aan haar schouder en Ali kreeg nog een kleintje bij (Marc) terwijl haar oudste zoontje (Ludo) een longontsteking kreeg.
In het weekeinde zouden we dan op bezoek gaan.  We vertrokken 's morgens om 10u naar het kinderziekenhuis bezoek van 12 tot 13u, vandaar naar Betty, bezoek van 14u tot 16u en daarna naar Merksem naar Ali die daar in het ziekenhuis lag en dit allemaal met bus en tram.  We waren 's avonds bekaf.  Voor de kinderen hun eten had mijn schoonmoeder gezorgd en ook voor ons.  Mijn schoonmoeder kwam terug op haar plooi, maar met mijn vader ging het niet zo goed.  Hij kreeg bij ons een bloeding en moest dringend naar het ziekenhuis.  In die tijd was het moeilijk om te telefoneren dus Juliette naar het café op de hoek en dit op een zaterdagavond, het was volle bak.  Maar de mannen van het café hebben direct het orgel, dat vlak naast de telefoon stond afgezet zodat Juliette rustig kon bellen.
Ambulance opgebeld en ik en mijn vader naar het ziekenhuis.   Na 3d ziekenhuis bolde hij het daar af op afraden van de doktors.
Rond die periode kwam de huisbaas met de melding dat ons huis zou verkocht worden.  Het was nu eind 1959 en we moesten weer op zoek naar iets anders.  We hadden ook de kans om het huis te kopen, maar dat huis stond in onteigening sinds 1932, en de kans bestond dat we dan 8m achteruit zouden moeten en dat risico wilden wij niet lopen.  
Op zekere ochtend ging ik werken en op de plaats waar ik nu woon, Maurits Luyckxstraat 2, stond een bord van GEBO, we bouwen hiervoor 315000 BEF (€ 8676!)
Ik kom 's avonds thuis en vertelde dat, dus wij erop af met de tandem.  Nadien naar het bureau, daar vertelde men dat er nog 10000 BEF (€ 2500) bijkwam voor een tussenwoning.  Mijn schoonvader en wij vonden dat we beter een hoekhuis konden kopen, daar kwam dan nog 3 meter grond bij voor een garage op te bouwen.  Omdat wij in die tijd al met auto's en brommers bezig waren besloten wij een hoekhuis te kopen met de financiële hulp van mijn schoonouders.  Ook hadden wij ons voorschot bij elkaar gekregen met het houden van onze kostgangers.
Intussen had Charles een vrouwtje leren kennen Judith met haar dochtertje Yvette en is daar gaan bijwonen.  
René had intussen de vrouw van zijn beste vriend afgenomen en is daar mee gaan samenwonen, dus 2 mannen minder in huis en 2 vrouwen meer in de omgang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten